Poetsplan voor schone organen

Geen machine werkt zo hard als ons lichaam. Eten wordt verteerd, cellen vernieuwd, hormonen aangemaakt, bloed rondgepompt, en ga zo maar door. Maar waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Met dit stappenplan ruim je die spaanders op, zodat je lijf daarna opgeruimd verder kan.

shutterstock_160379219.jpg

“Ons lichaam is net een fabriek. Er vinden heel wat chemische reacties plaats. Voeding wordt omgezet, alcohol afgebroken en schadelijke stoffen van buitenaf verwerkt. Net als in een echte fabriek blijven bij al die omzettingen ook reststoffen over”, vertelde orthomoleculair voedingsdeskundige Anne Marie Reuzenaar. Vooral door onze westerse leefstijl staan onze ontgiftingsorganen steeds meer onder druk. “De hoeveelheid giftige stoffen waar ons lichaam mee moet dealen is groot: zware metalen, pesticiden, uitlaatgassen, luchtkwaliteit in huis, bewerkte voeding, huidproducten en geneesmiddelen, maar ook toxinen die in het lichaam zelf geproduceerd worden door bijvoorbeeld een lekkende darm of onvolwaardige spijsvertering”, somt Reuzenaar op. Werk aan de winkel dus met dit stappenplan:

Stap 1: Eet je lever gezond
· Eet bitter. Bitterstoffen zijn gezond voor de lever, want ze activeren de afgifte van gal in de darmen. Via de gal brengt de lever de afvalstoffen in de darmen. Daarna worden ze door de darmen definitief afgevoerd. Een goede afgifte van gal in de darmen zorgt ook voor een gezonde stoelgang. In bijvoorbeeld het vlies van graan, het velletje om noten en de schil van groente en fruit zitten bitterstoffen. Je kunt ook ui, knoflook, citrusfruit, groene thee, kool, druiven, witlof of andijvie nemen.
· Zorg dat je voldoende van de juiste vetten binnenkrijgt. De omega-3-, -6- en -9-vetzuren uit bijvoorbeeld lijnzaad, vette vis, noten en plantaardige oliën. Vet activeert de productie van gal.

Stap 2: Geef je huis een opfrisser
Gezonde longen zorgen voor zuurstof, zodat je hart blijft kloppen en je hersenen blijven werken. Ze zijn van levensbelang! Longen snakken echter weleens naar adem: de luchtkwaliteit in huis is namelijk gemiddeld twee keer zo ongezond als buiten. Oei! Ons huis, ons bed, de scholen en de kantoren waar we vaak zijn, blijken de ideale plekken voor huisstofmijt, ongedierte en schimmels. Dat heeft zijn weerslag op de longen; er kunnen allergieën en luchtwegklachten ontstaan. Zo doe je er wat aan:
· Ventileer
· Maak naden en kieren dicht
· Kies voor gladde vloerbekleding – tegels, hout, zeil – in plaats van vloerbedekking
· Hang waterbakjes op (bij de verwarming)
· Was regelmatig alles van stof
· Haal planten in huis

Stap 3: Poets minder voor een gezondere huid
Het liefst douchen we elke dag, zijn we al vies van een beetje zand op een worteltje en wassen we onze handen met antibacteriële zeep. Klinkt allemaal lekker fris, maar het mag soms best wat minder qua hygiëne. Ons afweersysteem is namelijk in de war, omdat het steeds minder wordt geconfronteerd met viezigheid. Hierdoor komt het soms op het verkeerde moment in actie. Bovendien verzwakt je immuunsysteem van een te schone omgeving en dat heeft invloed op onze hersenen. Die geven dan namelijk minder snel een seintje dat we het gelukshormoon serotonine moeten aanmaken. Het gevolg: je bent sneller neerslachtig. Laat die stofzuiger dus af en toe in de kast staan en stop gerust een ongewassen wortel in je mond!

Stap 4: Geef je spijsvertering een steuntje in de rug
Je spijsvertering heeft hier baat bij:
· Thee. Verschillende kruiden zijn goed voor de spijsvertering, zoals kamille, munt, venkel en brandnetel. Zet er een lekkere pot thee van.
· Vezels. Vezels zorgen voor een stabielere darmbeweging. Ze zitten in volkorenbrood, maar ook in fruit en groente. Eet je meer vezels, dan moet je ook meer drinken.
· Lijnzaad. Dit zaad uit de vlasplant bevat veel vezels en zogenoemde ‘slijmstoffen’. Deze hebben een positieve invloed op de stoelgang. Gebroken en fijngemalen lijnzaad is overigens effectiever dan hele lijnzaad.
· Zuur eten. Kefir, yoghurt, zuurkool: allemaal producten waar van nature melkzuurbacteriën in zitten die goed zijn voor de spijsvertering en stoelgang. Kies wel voor zo natuurlijk mogelijke, onbewerkte producten zonder toevoegingen als suiker.
· Melkwei. Dit is een waterige vloeistof die ontstaat bij het maken van kaas. Het bevat onder andere melkzuur dat de darmflora en de spijsvertering ondersteunt.

De 9 gulden regels voor je hele lijf
1. Beweeg dagelijks minimaal een halfuur.
2. Snuif dagelijks buitenlucht op.
3. Zorg voor een goede nachtrust.
4. Eet gevarieerd, vers en puur.
5. Verzorg je huid met liefde en met natuurlijke producten.
6. Drink minimaal anderhalf liter water per dag.
7. Neem voldoende ontspanning.
8. Luister écht naar je lichaam.
9. Ga op een sport waar je voldoening uit haalt.

Bron: Gezondnu.nl, maart 2018