Rokers hebben vaker lage rugpijn

Dat roken slecht is voor de gezondheid is algemeen bekend. Maar wist je ook dat rokers vaker last hebben van lage rugpijn en dat roken schade veroorzaakt aan je spieren en wervelkolom?

Onderzoek

Rokers hebben vaker last van lage rugpijn, concludeerden onderzoekers van de Northwestern University Feinberg School of Medicine in 2014. De onderzoekers keken vooral naar de hersengebieden die betrokken zijn bij verslaving en gemotiveerd leren. Deze hersencircuits blijken van belang bij de ontwikkeling van chronische pijn. “Het hersencircuit was heel sterk en actief in de hersenen van rokers,” aldus onderzoeker Bogdan Petre. “Maar we zagen een sterke daling in de activiteit tussen deze twee hersengebieden bij rokers die op eigen initiatief stopten tijdens de studie. Na het stoppen was de vatbaarheid voor chronische pijn ook minder.”

Tijdens een recente studie door onderzoekers van verschillende Amerikaanse universiteiten werd deze conclusie nog eens bevestigd: zij constateerden een “toename in het aantal gevallen, de frequentie en de ernst van de rugpijn” bij rokers.

Schade aan botten en spieren

Maar dat is nog niet alles. Uit andere onderzoeken blijkt bovendien dat roken meer schadelijke effecten heeft:

Het verlies van spiermassa

Door de beschadiging van bloedvaten krijgt je lichaam minder bloed en zuurstof. Doordat je spieren minder zuurstof krijgen verlies je spiermassa en kracht. Je spieren kunnen zich daardoor minder goed herstellen, vernieuwen en versterken.

Meer spierpijn

Minder spierherstel betekent meer ontstekingen in de spieren en meer spierpijn.

Meer kans op botbreuken en osteoporose

Roken heeft een negatief effect op de botdichtheid. Dit betekent dat het aantal mineralen in je botten afneemt, waardoor de kans op botbreuken en osteoporose toeneemt.

Grotere kans op een hernia

Roken verzwakt collageen in celstructuren. Dit zorgt dat je sneller problemen krijgt met tussenwervelschijven. Het gevolg kan een snellere slijtage zijn, maar ook een hernia.

Tijd om te stoppen!

De hoogste tijd dus om die sigaretten definitief af te zweren. Het goede nieuws is dat je lichaam zich snel kan herstellen. Wanneer je stopt met roken verbeter je je botdichtheid en kunnen je spieren en botten sneller herstellen. Dat betekent dat ook de vaatvernauwing en de verstoorde doorbloeding van weefsels al snel flink verbeteren.

Met dank aan, PubMed, Gezondheidsnet en ChiroPlus.