Chiropractie voor ouderen

Met de leeftijd nemen vaak ook de gezondheidsklachten toe. Door het natuurlijke verouderingsproces worden spieren en gewrichten geleidelijk minder sterk en het gehele bewegingsapparaat functioneert minder soepel. Chiropractie kan dan helpen de mobiliteit te verbeteren en eventuele pijn te verlichten.

Artrose en osteoporose

Bij het ouder worden neemt de soepelheid van het kraakbeen af omdat het droger en stijver wordt. Hierdoor wordt bewegen moeilijker, met alle gevolgen van dien. Veel ouderen hebben dan ook last van stijfheid, pijn en mobiliteitsproblemen. Ook artrose – slijtage van de gewrichten – komt regelmatig voor. Hoewel dit proces onomkeerbaar is, kan de chiropractor wel veel doen om het af te remmen en pijn te verminderen. Voor mensen die wegens slijtage een heupoperatie nodig hebben kan chiropractie ook een belangrijke rol spelen.

Osteoporose, in de volksmond bekend als botontkalking, komt ook veel voor bij ouderen. Botten hebben kalk (calcium) nodig om sterk en stevig te blijven. Bij osteoporose verliezen de botten ‘botmassa’ (kalk en andere mineralen) en structuur (verlies van botbalkjes) met als gevolg dat ze broos worden. De kans op een breuk is dan veel groter. Het is dan extra belangrijk dat het lichaam goed in balans is om het evenwicht te verbeteren en vallen te voorkomen. Bij de behandeling van patiënten met osteoporose gebruikt de chiropractor aangepaste technieken.

Rugpijn

Behalve typische ouderdomskwalen als artrose en osteoporose is ook (lage) rugpijn een veelvoorkomende klacht. Vaak is de rugpijn een gevolg van bijvoorbeeld spit, ischias of een hernia. Lage rugpijn kan eenmalig of chronisch zijn, maar feit is dat de meesten mensen er op enig moment mee te maken zullen krijgen. De pijn kan een grote belemmering vormen in het dagelijks leven, zeker voor ouderen die toch al verminderd mobiel zijn. In veel gevallen kan de chiropractor de oorzaak van de klacht vaststellen en correcties uitvoeren om de klacht te verhelpen of de pijn te verlichten.

Beter zelfstandig leven

Onderzoek heeft verschillende voordelen aangetoond van chiropractie bij ouderen. Zo blijkt dat ouderen die regelmatig behandeld worden door de chiropractor langer in staat zijn om dagelijkse activiteiten uit te voeren. Denk hierbij aan lopen in en om het huis, boodschappen doen en koken. Ook blijkt chiropractie, door het verbeteren van de balans, duidelijk bij te dragen aan het voorkomen van vallen, wat een van de grootste risicofactoren is voor ouderen.

Nooit te oud voor chiropractie

Veel mensen bezoeken de chiropractor dan ook juíst als ze ouder worden. Omdat men bezorgd is over innemen van veel medicijnen, maar ook over de bijwerkingen van verschillende voorgeschreven geneesmiddelen, groeit chiropractie in populariteit. Het is immers een veilige en natuurlijke methode om de mobiliteit, vitaliteit en het uithoudingsvermogen te verbeteren.

Heeft u in het dagelijks leven last van pijn- of mobiliteitsklachten? Of wilt u die juist voorkomen? Maak dan vooral eens een afspraak. Dan bespreken we samen uw persoonlijke situatie en beoordelen of chiropractie u zou kunnen helpen. U kunt onze praktijk bereiken op 070 3502638.