De kracht van een betere lichaamshouding

‘Borstjes vooruit, lipjes getuit’: het is een gevleugelde uitspraak van Marijke Helwegen. En ze heeft gelijk! Een goede lichaamshouding is beter voor je lichaam en geeft je kracht en uitstraling. Dus voorovergebogen hangen aan een bureau? Of met gekruiste benen wachten op de trein? Dat kan anders!

31-10-14 gebruikt.jpg

Een goede lichaamshouding heeft eindeloos veel voordelen voor je gezondheid. Het zorgt niet alleen voor een krachtige uitstraling en een positief gevoel, maar ook voor minder nek- en rugklachten en meer energie. En wist je dat je met een goede houding overbelasting en blessures kunt voorkomen? Wij delen de geheimen van een goede staande en zittende houding.

Beter staan in 4 stappen:

Let je er wel eens op hoe je staat? En, je hebt vast wel eens gehoord van het kantelen van je bekken en een gelijke verdeling van je gewicht – dat doe je zo:

1. Verdeel je gewicht
Staan klinkt simpel, maar toch gaat het vaak fout. Goed staan betekent een gelijke verdeling van je gewicht over beide voeten. Dat geeft een stabiele en sterke houding. Probeer maar eens iemand omver te duwen die zo staat. Sta daarom met twee voeten op de grond, verdeel je gewicht en buig je knieën een klein beetje.

2. Kantel je bekken
Het kantelen van je bekken is geen appeltje-eitje. Vaak trekken mensen juist hun buik in of duwen ze hun heupen naar voren. Zet je handen in je zij en probeer zo je bekken te kantelen, zonder de stand van de rest van je lichaam te veranderen. Span daarbij je bekkenbodemspieren lichtjes aan.

3. Strek je rug
Iemand die kracht uitstraalt, heeft vaak een rechte rug. Rechtop staan bereik je door je rug te strekken. Borsten naar voren, schouders naar achteren. Let erop dat je de natuurlijke S-vorm van je wervelkolom behoudt.

4. Ontspan je schouders
Je schouders ontspannen betekent niet dat je ze maar moet laten hangen. Maar te veel druk leggen op je schouders werkt ook averechts. Bij een goede houding zijn je schouders op gelijke hoogte en staan ze in lijn met je nek, oren, heupen, knieën en enkels. Je hielen, billen, schouders en achterhoofd zijn dan als het goed is in contact met een denkbeeldige muur.

Beter zitten in 4 stappen:

We zitten uren achter elkaar en dat veroorzaakt allerlei rug- en nekklachten. Daar komt bij dat veel zitten niet gecompenseerd kan worden door te sporten of extra te bewegen. Oftewel: beter zitten start echt met het onder de loep nemen van je zithouding en je zitgedrag.

1. Zorg voor een goede zithouding
Het is belangrijk dat je onderrug tegen de rugleuning steunt en je heupen en knieën in een hoek van 90 graden staan.

2. Verwissel vaak van houding
Het allerbelangrijkste: zit niet te lang! De beste houding is de volgende houding; probeer vaak te gaan verzitten (hoe vaker, hoe beter). Continu in dezelfde houding zitten, zorgt voor een lange aanspanning van dezelfde spieren in dezelfde positie, waardoor te weinig bloed door de spieren stroomt. Daarmee vergroot je de kans op klachten.

3. Sta regelmatig op
Sta ook met regelmaat op en loop een stukje.

4. Houd je rug in beweging
Houd de rug in beweging door langzaam te stretchen. Dat kan vooral thuis makkelijk, door op een sportmat (of op je bed) in de kindhouding te gaan liggen. Het zorgt ervoor dat je rugspieren minder strak en gespannen zijn.

Bron: Gezondnu.nl / mei 2018