5 tips om spierpijn te voorkomen op wintersport

De eerste dag van je wintersport is vaak de allerleukste. Na een lange tijd mag je eindelijk weer buitenspelen in de bergen. Terwijl je de eerste uurtjes nog voorzichtig probeert of je het skiën of snowboarden niet verleerd bent, vlam je een paar uur later als vanouds de piste af. Je neemt zelfs nog de laatste lift naar boven, zodat er geen enkel uur van deze dag verloren gaat. Je topt het af met een drankje, eet nog vlug een broodje en duikt om 21:00 uur uitgeput je bed in. En dan word je de volgende dag wakker met een helse spierpijn! Hierbij 5 tips om spierpijn op wintersport te voorkomen.

gebruikt 21-2-14 ski.jpg

#1. Eet voldoende eiwitten en koolhydraten
Natuurlijk, je had als lunch al een Schnitzel verorberd, maar dat betekent niet dat je er
‘s avonds vanaf komt met een tosti ham/kaas. Na een dag hard werken heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om te kunnen herstellen en dus spierpijn te voorkomen. Een combinatie van eiwitten en koolhydraten eten na je pistedag is het beste. Eiwitten helpen om de beschadigde spiercellen te herstellen en de koolhydraten zorgen ervoor dat je glycogeenvoorraad weer wordt aangevuld, zodat je de volgende dag weer fris bovenaan de berg staat.

#2. Drink genoeg water
Veel mensen vergeten tijdens het skiën of snowboarden om water te drinken. Tip: neem een waterzakje mee. Deze kan je vast wel ergens kwijt in je zak. Zo niet, dan clip je ‘m gewoon aan je broek. En drink voor je ontbijt alvast twee glazen, dan heb je dat alvast binnen. Deze waterzak koop je bijvoorbeeld gewoon bij de HEMA voor ongeveer twee euro.

#3. Neem een warme douche of bad
Natuurlijk is het verleidelijk om gelijk na je avondmaaltijd in bed te duiken voor een diepe slaap. Je hebt hard gewerkt en die drankjes gaan je ook niet in de koude kleren zitten. Toch is het verstandig om nog even een warm bad te nemen. Geen bad in je huisje of hotelkamer? Een warme douche volstaat ook prima. Zo stimuleer je namelijk de bloedsomloop en maak je je spieren los. Een warm bad ontspant goed, en dat is precies wat de meeste mensen te weinig doen. Zo herstelt je lichaam optimaal. Zit er een sauna in je huisje? Score! Dat gaat je helemaal helpen bij het voorkomen van een spierpijn-kater.

#4. Blijf in beweging
Je hebt na je sportdag alleen nog maar languit op de bank gelegen, maar om spierpijn te voorkomen kan je beter ‘s avonds nog een stukje gaan wandelen: dit stimuleert namelijk de bloedsomloop. En dankzij een stevige nachtwandeling leer je het dorp waar je logeert ook nog eens goed kennen. Win-win!

#5. Zorg voor een goede nachtrust
Nieuwe omgeving, nieuwe geluiden, een gehorige houten blokhut en je partner heeft een half Alpenbos omgezaagd met zijn/haar gesnurk. Het zijn niet de omstandigheden waardoor je je heerlijk de nacht door ronkt. Doe voor de zekerheid dus een setje oordoppen in en zet de verwarming laag. De ideale slaaptemperatuur is 18 graden Celsius. Een te warme kamer kan voor zweetaanvallen zorgen, een te koude kamer voor een bibberend lichaam. Allebei niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. 

Bron: https://www.snowplaza.nl/