De 15 kleinste goede voornemens voor het nieuwe jaar

Stoppen met roken, een paar kilo’s eraf, gezonder eten… grote kans dat jouw drastische voornemens binnen no time weer de prullenbak in kunnen. Onze tip: houd het klein. Pas deze kleine gezonde voornemens toe en ga fluitend het nieuwe jaar in.

1. Drink meer water
Het werkt als transportmiddel, regelt de lichaamstemperatuur en zorgt voor bescherming. We hoeven je niet te vertellen dat water drinken gezond is, maar over het algemeen drinken we er op een dag te weinig van. Maak van veel water drinken je nieuwe gewoonte.

Tip: als je altijd water in de buurt heb, drink je makkelijk meer. Zet thuis een glas op je nachtkastje, stop een fles in je tas en vul je glas op je werk meteen als die leeg is.

shutterstock_244865542.jpg

2. Maak micro-bewegingen
Halsoverkop een abonnement op de sportschool nemen lijkt misschien een goed idee, maar of het ook motiverend werkt is de vraag. Afvallen kun je ook thuis, op het werk en zelfs onderweg. Hoe? Dankzij microbewegingen. Dat zijn hele subtiele oefeningen waarbij je bepaalde spieren een paar seconden tot enkele minuten aanspant.

Tip: span regelmatig je buik- en bilspieren aan, doe squats tijdens het koken en tandenpoetsen en beweeg je voeten als je aan het werk bent.

3. Begin met een dankbaarheidslijstje
Maak een lijstje met vijf (of meer) dingen waar je dankbaar voor bent. Het laat je stilstaan bij wat je hebt, wat je een goed gevoel heeft gegeven of wat je als prettig ervaren hebt. Een slim voornemen voor meer blijdschap en geluk!

Tip: voel je je somber? Pak je lijstje erbij en zet je negatieve gedachte om in een positieve.

4. Plan meer me-time in
Plan dagelijks een moment voor jezelf. Even niet aan anderen denken en iets doen waar je intens van geniet, geeft extra energie.

Tip: lees dat boek wat je nog steeds niet uit hebt, neem een voetenbadje of dans op je favoriete muziek.

5. Bezoek de sauna vaker
Je komt er helemaal tot rust, verliest afvalstoffen en het verbetert zelfs je afweersysteem. Vaker de sauna bezoeken is een goed idee.

Tip: maak je agenda helemaal leeg voor deze dag. Dus plan geen afspraak voor in de avond, als je terug bent van de wellness.

6. Ga eindelijk langs bij die goede vriend of vriendin
Jullie zouden al weken afspreken, maar toch komt het er niet van. Tijd om dit keer door te zetten. Vrienden hebben een positieve impact op onze gezondheid en welzijn. Goede vriendschappen verhogen ons zelfvertrouwen en zouden zelfs een buffer vormen tegen stress.

Tip: er zijn handige sites, zoals datumprikker.nl, die het makkelijker maken om een afspraak te plannen.

7. Nooit meer snoozen
Snoozen verslecht je slaapkwaliteit. Dus blijf niet ‘nog vijf minuutjes’ liggen en zet ook niet meerdere wekkers voordat je echt uit je bed moet. Hoe sneller je je bed verlaat, hoe fitter je je voelt en hoe groter de kans dat je fluitend naar je werk gaat.

Tip: leg je wekker aan de andere kant van de kamer, kies een fijn wekkergeluid en laat in de lente en zomer je gordijnen open om wakker te worden van het ochtendlicht.

8. Kijk minder op je telefoon
In de trein, in de pauze, op het toilet of op een feestje. Waar je ook bent, de smartphone is er ook. Je telefoon leidt af, zorgt voor een slechte concentratie en houdt je uit je slaap. Het leven is veel leuker als je niet 24/7 op je telefoon kijkt. Besef dat je niet altijd bereikbaar hoeft te zijn en probeer zo min mogelijk op je telefoon te kijken.

Tip: zet je telefoon voor je gaat slapen uit, gebruik een ouderwetse wekker en doe als je onderweg bent iets anders, bijvoorbeeld lezen of muziek luisteren.

9. Een powernap doen
Even je batterij opladen met een powernap is slim en gezond. Een powernap heeft veel voordelen: het is verfrissend, maakt je creatiever en houdt je meer wakker dan een kop koffie.

Tip: let er op dat je dutje niet langer dan twintig minuten duurt, anders kom je in een diepe slaap en word je juist vermoeider wakker.

10. Starten met mediteren
Ontspanning is goed voor ons lichaam en ook onze hersenen hebben soms een break nodig. Mensen die van mediteren een dagelijks onderdeel van hun leven maken, zijn meer gefocust en hebben meer rust in hun hoofd.

Tip: mediteren moet je trainen. Begin met tien minuten aandachtstraining. Dwaal niet terug naar het verleden, fantaseer niet over de toekomst en ga niet op de automatische piloot verder. Maar, concentreer al je aandacht op je lichaam.

11. Zeg vaker nee
Zeg jij overal ‘ja’ op? Ja zeggen levert je veel op, maar soms kost het je ook veel. Wees niet bang om vaker ‘nee’ te zeggen.

Tip: oefen met nee zeggen. Bedenk dat je nee niet persoonlijk bedoeld is en wacht voortaan even voor je ja of nee zegt. Zo kun je rustiger een keuze maken.

12. Maak zelf je lunch voor werk
Het is goedkoper, gezonder en maakt je bewust van wat je eet. Kies minder vaak voor kant-en-klaar en duik vaker de keuken in. En als je een keer minder tijd hebt, tover dan een zelfgemaakte soep of salade op tafel. Hetzelfde geldt voor op het werk: laat je niet verleiden door de snacks in de kantine of lekkers op het treinstation. Maak je eigen lunch.

Tip: neem tomaat, komkommer of paprika mee als tussendoortje naar je werk. Zo krijg je meteen al een deel van de aanbevolen hoeveelheid groente binnen.

13. Smeer zonnebrand (elke dag!)
Je huid insmeren met zonnebrand is ook belangrijk als de zon niet schijnt. Zelfs op een bewolkte dag is er veel UV-straling in de lucht. Smeer je gezicht dus elke dag in, ook in de winter.

Tip: er bestaan dagcrèmes met een UV-filter. Zo bescherm en hydrateer je je huid tegelijkertijd.

14. Besteed meer tijd in de natuur
Trek vaker je wandelschoenen aan en ga het bos in. Uit onderzoek blijkt dat in de natuur zijn niet alleen goed is voor je humeur, het vermindert ook stress.

Tip: plan elke week een moment om een half uur te wandelen in de natuur. Telefoons zijn verboden.

15. Zit rechtop en bel staand
Niemand wordt opgewekt van hangende schouders en een gebogen rug. Uit onderzoek blijkt dat een goede lichaamshouding voor een extra boost zorgt. Veel van onze tijd brengen we zittend door. Dus: rug recht en voeten op de grond.

Tip: blijf wat vaker staan als je veel moet bellen voor je werk. Je rekt hierbij je spieren en je ademhaling wordt dieper zodat zuurstofrijk bloed in je hersenen stroomt.

Bron: GezondNu.nl, december 2017