Schouderpijn - peesontsteking

Schouderpijn is de meest voorkomende klacht na lage rugpijn. Ongeveer twintig procent van de bevolking heeft wel eens last van schouderpijn. Een bekende klacht aan de schouder is een peesontsteking. Bij deze ontsteking kan de schouder pijnlijk zijn en wordt het daardoor lastig alledaagse handelingen uit te voeren.

shutterstock_236144536.jpg

Slijmbeursontsteking
Een pees verbindt een spier en een bot met elkaar. Bij een peesontsteking in de schouder ontstaan er verschillende kleine scheurtjes in deze pees, waardoor een pijnlijk gevoel kan ontstaan. Deze pijn is voelbaar op de plaats waar de pees met het bot verbonden is, dit wordt ook wel tendinitis genoemd. Soms is het lastig om onderscheid te maken tussen een slijmbeursontsteking (bursitis) en een peesontsteking. Dit komt omdat deze beide gevoelig zijn voor ontstekingen door de nauwe relatie en locatie ten opzichte van elkaar. De functie van de slijmbeurs is vooral om de spieren ‘gesmeerd’ te laten lopen. Een slijmbeurs zit vaak tussen spieren en het bot, zodat de spieren niet over het bot schuren maar soepel kunnen bewegen en aanspannen door de slijmbeurs. Een slijmbeurs is een met vocht gevulde holte, een soort kussentje dat dienst doet als stootkussen.

Peesontsteking
Een pees- of slijmbeursontsteking in de schouder kan verschillende oorzaken hebben. Een peesontsteking in de schouder kan ontstaan doordat iemand teveel of juist te weinig beweegt. Veel sporten vergroot de kans op een overbelasting en ontsteking, maar weinig beweging verlaagt de kwaliteit van de pees en kan daardoor ook een ontsteking veroorzaken. De meest voorkomende oorzaak van een peesontsteking is overbelasting door het maken van repeterende bewegingen, zware voortdurende belasting, vibraties of langdurige blootstelling aan kou. Een peesontsteking kan ook ontstaan door medicijngebruik, reumatische aandoeningen of een ongeluk. Lichamelijke factoren zoals een verwaarloosde blessure, verminderde functionaliteit, bijvoorbeeld na een breuk in arm of schouder of problemen elders in de beweegketen kunnen mogelijk een rol spelen. Wanneer er sprake is van een peesontsteking in de schouder kunnen er schouderklachten ontstaan. Vooral wanneer deze belast wordt kan de schouder opgezwollen raken of kan de temperatuur rond de schouder stijgen. Een peesontsteking is een vorm van irritatie die voortkomt uit overbelasting of het schuren van pezen over een harde onderlaag bijvoorbeeld over bot of gewricht. Hierbij wordt de plek warmer, dikker en klopt door de extra doorbloeding. Deze natuurlijke reactie van het lichaam zorgt voor herstel van het weefsel. Afhankelijk van de ernst van de peesontsteking kan de schouder soms maar beperkt gebruikt worden en wordt het bijvoorbeeld lastig om te tillen, aan te kleden of vlees te snijden. Gelukkig zijn de klachten van een peesontsteking met de juiste behandeling goed te bestrijden.

Hoe kan de chiropractor u helpen?
Er zijn twee soorten peesontstekingen te onderscheiden: de acute en de chronische variant. De acute vorm kan op elke plaats in het lichaam voorkomen en de pijn ontstaat plotseling. Naast de beruchte peesontsteking in de schouder zien we dit bijvoorbeeld ook bij de geïrriteerde achillespees. Na drie tot vijf dagen is bij deze vorm de pijn meestal wel verdwenen. Het herstel van de pees vergt in totaal ongeveer drie weken, als het betrokken gebied de nodige rust gegund wordt. De chronische variant ontstaat heel geleidelijk en wordt vaak veroorzaakt door langdurige overbelasting, door een beperking in de gewrichten of in de bewegingsketen. Dit kan behoorlijk hardnekkig zijn. In dit geval is het vaak niet afdoende om alleen de pees zelf aan te pakken. Klachten verminderen dan veelal niet, of komen snel weer terug. Het is van groot belang om de oorzaak van de chronische irritatie te achterhalen en zo mogelijk aan te pakken. Dit valt onder het werkgebied van een chiropractor. Die zal naast het controleren van de spieren, het functioneren van betrokken gewrichten beoordelen. Ook zal het functioneren van de wervelkolom geëvalueerd worden, omdat hier een gedeelte van het zenuwstelsel in huist. Het zenuwstelsel speelt een belangrijke rol bij klachten aan het bewegingsapparaat, omdat de zenuwen zorg dragen voor de juiste impulsen naar spieren en gewrichten. Het aansturingsgebied van de arm komt grotendeels uit het bovenste gedeelte van de bovenrug. Vandaar dat dit een belangrijk aandachtsgebied is tijdens de behandeling van niet alleen de schouder, maar ook bij klachten aan elleboog en/of de pols.

Bron: Chiropractisch oktober 2016