Migraine

Nieuw onderzoek rondom de oorzaak en daarmee mogelijke behandelingen

Eigenlijk iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die wel eens migraine heeft. In Nederland hebben dagelijks zo’n 70.000 mensen een migraineaanval! Het staat daarmee ook op de 6e plaats in de wereldwijde lijst met meest voorkomende oorzaken die het dagelijks leven beperken.

hoofdpijn shutterstock_148531916.jpg

Mensen kunnen migraine op verschillende manieren ervaren. De pijn kan voorkomen bij de slaap, achter de ogen, boven op het hoofd en soms als pijn in de nek.

Oorzaken
Er zijn verschillende ideeën over de oorzaak van de migraine. Het lijkt erop dat de hersenen tijdelijk de controle over de input even kwijt zijn. De laatste ideeën zijn dat er een relatie is met de N. Trigeminus oftewel de 5e hersenzenuw, specifieker de Trigeminocervicale nucleus die zich in het bovenste deel van de nek bevindt. In het bovenste deel van de nek hebben de sensorische vezels (te maken met alles wat we kunnen voelen) van deze nucleus, interactie met de sensorische vezels vanuit het bovenste deel van de nek. In het kort: deze interactie kan ertoe leiden dat pijnsensatie vanuit de nek hoofdpijn veroorzaakt en andersom, dat hoofdpijn leidt tot nekpijn. Deze interactie is langer beschreven voor cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn door pijn in de nek) en wordt dus nu verder onderzocht in de relatie met migraine.

Behandeling
Door deze mogelijke relatie met de nek lijken er ook weer meer behandelmogelijkheden te ontstaan. Dit omdat we de sensorische vezels van de nek kunnen beïnvloeden van buitenaf. Binnenkort gaat er een groot wetenschappelijk onderzoek van start, waarbij gekeken wordt of door middel van behandelingen in de nek ook migraine klachten kunnen verminderen. De eerste resultaten zijn goed!

Hier zijn we natuurlijk erg blij mee. Er zijn al goede resultaten gezien met behandeling van mensen met migraine in de praktijk. Maar dat dit nu via een groot wetenschappelijk onderzoek een vervolg gaat krijgen is heel mooi. Als NCA chiropractoren streven we immers altijd naar behandelingen met de best mogelijke evidentie.

Bron: Chiropractisch 2, 2017, Tamar Bakker, Amstelveen