8 tips om meer water te drinken

We weten allemaal dat een dagelijkse dosis water noodzakelijk is om je lichaam in vorm te houden, je huid te verzorgen en zelfs kan helpen om gewicht te verliezen. Toch is er nog altijd geen eenduidig antwoord op de vraag hoeveel H2O we precies nodig hebben. Wel zeker is dat de meesten onder ons te weinig water drinken.

Volgens het Institute of Medicine moet een gezonde volwassen vrouw in totaal 2,66 liter water per dag opnemen, een man 3,69 liter. Dat lijkt veel, maar we mogen ook niet vergeten dat 20 procent daarvan in onze voeding zit. De overige 80 procent moeten we echter wel drinken, en dat is niet voor iedereen even simpel. Daarom geven wij 8 eenvoudige tips om je wateropname te verhogen.

1. Begin je dag met water
Zet een glas water naast je bed en drink het leeg zodra je wakker wordt. Doe dat voor je dagelijkse kop koffie of thee.

2. Drink aan je bureau
Zet een glas of fles op je bureau. Vul die meteen weer zodra dit of deze leeg is. Kies voor de verste waterautomaat, dat zorgt voor wat extra beweging. Vergeet je te drinken? Plak dan een papiertje op je computer dat je eraan herinnert. Als dat niet werkt, stel dan een alarm in op je gsm.

3. Neem altijd water mee
Neem ook altijd een flesje water mee in je handtas, zodat je onderweg altijd kunt drinken. 

4. Drink voor je maaltijd
Drink twee glazen water voordat je begint met eten. Dat helpt ook bij het afvallen.

5. Leng fruitsap aan
Als jij het type bent dat meestal naar een zoet drankje grijpt dan naar water, dan hoef je niet alle vruchtensappen voorgoed af te zweren. Het is beter om één vierde van je glas met het (pure) vruchtensap te vullen en vervolgens aan te lengen met water.

6. Zweer frisdrank af
Als je zin krijgt in zoete frisdrank, gebruik dat dan als een herinnering om een glas water te nemen. Kun je geen afscheid nemen van de bubbels? Ga dan voor koolzuurhoudend water. 

7. Geef je water wat smaak
Kun je ook de zoete smaakjes niet afzweren? Gebruik dan vers fruit of groenten om wat smaak toe te voegen. Komkommer, citroen, limoen en watermeloen zijn smakelijke opties.

8. Hou de hoeveelheid bij
Net als een voedingsdagboek helpt om bij te houden hoeveel je eet, kan opschrijven hoeveel water je drinkt helpen om meer te drinken. Er bestaat zelfs een app die je daarbij helpt.