Hoe kun je slapen en wandelen tegelijk?

Midden in de nacht door het huis lopen, een gesprek aangaan en er je ’s ochtends niks van kunnen herinneren. Dat overkomt mensen die slaapwandelen. Klaarwakker aan de buitenkant, in een diepe slaap aan de binnenkant. Hoe werkt dat in het brein? En is het erfelijk? gezondNU zocht het uit.

12-2-16 gebruikt.jpg

In films wordt een slaapwandelaar altijd uitgebeeld als een soort rondzwervende geest, met de armen vooruit, wankelend door de gangen. Maar in werkelijkheid zie je niet altijd aan slaapwandelaars dat ze slapen. Met sommigen is zelfs een heel gesprek te voeren! Maar hoe kun je nu aan de buitenkant klaarwakker lijken en van binnen diep in slaap zijn?

Slaap jij?

Bij het slaapwandelen is iemand half bij bewustzijn: hij of zij is zich wel bewust van het eigen lichaam, maar niet van de omgeving. De medische term voor slaapwandelen is somnambulisme. Het komt vooral voor bij kinderen, met name tussen de 3 en 7 jaar, maar ook volwassenen kunnen er last van hebben. Tussen de één en vijftien procent slaapwandelt. Vermoeidheid en stress kunnen het triggeren.

Eerst werd gedacht dat mensen die slaapwandelen onbewuste verlangens hebben en dat ze die dus tijdens hun slaap uit gaan voeren. Of dat ze dromen. Dit blijkt helemaal anders te zitten.

Je brein slaapt, maar je lichaam niet

Slaapwandelaars gaan in het eerste deel van de nacht slaapwandelen. Dan zit je lichaam namelijk in het diepste stadium van de slaap: de NREM (non-rapid eye movement) slaap. Tijdens NREM-slaap ben je onrustig en draai je je steeds om. Je lichaam is dus nog actief, terwijl de activiteit in je brein juist afneemt. Dat betekent ook dat je niet droomt, dat gebeurt namelijk later in de nacht tijdens de REM-slaap.

Als je diep slaapt, reageert je brein minder op prikkels van buitenaf. Daarom zijn slaapwandelaars moeilijk wakker te maken. Ook herinneren de meeste mensen niet wat ze tijdens het slaapwandelen gedaan hebben. Zo kan de één de hele koelkast leeg eten en de ander het huis een grote schoonmaak geven. Met sommige slaapwandelaars is zelfs prima een gesprek aan te knopen, alleen krijg je wel onlogische antwoorden.

Zo vader, zo zoon

Kan je aanleg hebben voor slaapwandelen? Ja! Slaapwandelen komt vaker voor in families. Wetenschappers van de Universiteit in Montreal (Canada) onderzochten kinderen met slaapwandelende ouders en normaal slapende ouders. Zij zagen dat kinderen met twee slaapwandelende ouders zeven keer meer kans hadden om ook te gaan slaapwandelen. Heb je één slaapwandelende ouder dan is de kans drie keer zo groot dat jij ook slaapwandelt dan wanneer je ouders niet slaapwandelen.

Mag je een slaapwandelaar wakker maken?

Je hoort wel eens dat je een slaapwandelaar niet wakker mag maken. Dát blijkt een mythe. Omdat slaapwandelen gevaarlijk kan zijn, is het namelijk goed om dat wel te doen. Een slaapwandelaar is zich niet bewust van de omgeving en kan vallen, de deur uitgaan en zelfs gaan autorijden. Je moet iemand natuurlijk niet laten schrikken door hem of haar in één klap wakker te willen maken. Het beste is dus om iemand terug naar bed te begeleiden, want de meeste mensen slaapwandelen maar één keer per nacht.

Bron: Gezondnu.nl, 14 oktober 2016

Stappenplan: makkelijk minder zout eten

Een snufje hier, een snufje daar. Zonder dat we het doorhebben eten we meer zout dan we denken. Tachtig procent van het zout dat we binnenkrijgen, komt zelfs uit het eten en drinken dat we kopen. Zonde, want te veel zout is niet gezond. Tijd om te minderen dus. Wij helpen je zoutbewust kopen en koken.

shutterstock_88217671.jpg

Zout hoort op een frietje, een hardgekookt ei en strooien we soms zelfs over een maaltijd voordat we het geproefd hebben. En dan hebben we het nog niet eens over het zout in pakjes en zakjes. Merendeel van de Nederlanders, 85 procent, eet te veel zout. Vrouwen eten gemiddeld 7,5 gram zout per dag en mannen ruim 10 gram. Terwijl de maximale aanbevolen hoeveelheid 6 gram is. Minder zout eten, is altijd een goed idee. Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk en nierschade. Daarom vroegen wij de Nierstichting tips om zoutbewuster te koken en te kopen.

Stap 1: proef voordat je strooit

Het is een belediging voor bijna iedere kok als je zout over een maaltijd strooit voordat je het geproefd hebt. Wie zegt dat het een snufje zout nodig heeft? Proef daarom eerst en beslis dan pas of je naar het zoutvaatje grijpt.

Stap 2: schrap de pakjes en zakjes

Een diepvriespizza, een zakje kruidenmix voor de nasi en een kant-en-klare soep zijn stuk voor stuk zoutbommen. Met één pizza zit je zelfs meteen aan de maximale aanbevolen hoeveelheid zout per dag. En strooi je een kant-en-klare kruidenmix over de nasi? Dan voeg je bijna drie gram zout aan je maaltijd toe. Niet gek dus dat tachtig procent van het zout dat we binnenkrijgen uit het eten en drinken komt dat we kopen. Probeer daarom zoveel mogelijk de pakjes, zakjes en potjes te laten staan. Want als je zelf kookt, ben je ook zelf de baas over de zoutpot. Kies voor vers en onbewerkt en duik iets langer de keuken in. Om een gezondere pizza te maken bijvoorbeeld.

Stap 3: herken zout op het etiket

Het etiket van een product scannen, is de beste manier om te kijken hoeveel zout ergens in zit. Sinds december 2016 zijn fabrikanten verplicht om de hoeveelheid zout op de verpakking te vermelden. Laat je niet misleiden als er natrium in plaats van zout op het etiket staat. 1 gram natrium is 2,5 gram zout. In de supermarkt zijn genoeg zoutvervangers te koop, maar volgens de Nierstichting kun je deze beter laten staan. Ze bestaan alsnog voor de helft uit natrium en deze vervangers helpen je niet wennen aan de smaak van minder zout.

Stap 4: vervang het door kruiden

Het zout- en pepervaatje lijken het getrouwde stel op de eettafel. Voortaan blijven ze toch in het keukenkastje staan en maken ze plaats voor verse en gedroogde kruiden. Een gezond alternatief voor zout en ze geven je maaltijd ook nog eens meer smaak. Experimenteer met kruiden die je nog nooit hebt gegeten of maak eens je eigen Italiaanse kruidenmix met basilicum, oregano, peterselie en knoflookpoeder.

Stap 5: geef het de tijd

Kan het voor jou niet zout genoeg? Geef dan vooral niet te snel op als je maaltijden met minder zout flauw vindt smaken. Het duurt ongeveer zes weken voordat je smaakpapillen gewend zijn. Na een tijdje vind je maaltijden met veel zout waarschijnlijk zelfs vies smaken.

Bron: Gezondnu.nl, 9 maart 2017

De oorzaak van lage rugpijn

In de westerse wereld hebben veel mensen lage rugklachten, dit is in Nederland niet anders. Uit onderzoek blijkt dat bij mensen van 25 jaar en ouder 44% in het afgelopen jaar wel eens last heeft gehad van rugklachten. Bij 21% duurden de klachten zelfs langer dan 3 maanden! (Picavet, 2003). Lage rugklachten zorgen in Nederland voor aanzienlijke hoge kosten. Zowel directe kosten (€ 400 miljoen) als indirecte- maatschappelijke - kosten (€ 4 miljard, Slobbe, 2006).  

Ischias versus hernia

De klachten van ischias en hernia lijken erg op elkaar. In beide gevallen is er sprake van lage rugpijn met uitstraling naar het been. Als we  een kijkje gaan nemen in het lichaam zelf, dan blijkt dat er verschillende structuren zijn aangedaan en de klachten eigenlijk heel verschillend zijn.

De klachten van ischias en hernia lijken erg op elkaar. In beide gevallen is er sprake van lage rugpijn met uitstraling naar het been. Als we  een kijkje gaan nemen in het lichaam zelf, dan blijkt dat er verschillende structuren zijn aangedaan en de klachten eigenlijk heel verschillend zijn.

Ischias
Ischias is een uitstralende zenuwpijn in bil of been. Het is slechts een verzamelnaam (geen diagnose). Het zegt alleen iets over wat er wordt gevoeld: pijn uitstralend vanuit de lage rug via de bilstreek tot in de achterkant van het been, soms helemaal tot in de voet. De pijn bij ischias volgt het verloop van de grote beenzenuw, de nervus ischiadicus. Deze begint in het ruggenmerg en loopt langs de bil en de achterkant van het been naar de voet. Als er ergens in deze baan druk of irritatie op de zenuw komt te staan heeft dat uitstralende pijn naar het been tot gevolg. De naam Ischias zegt echter niets over de oorzaak. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor ischias:
- hernia
- gewrichten in de onderrug
- zenuw ontsteking
- bekkenscheefstand
- spieren
- artrose

Hernia
Een hernia is een 'uitpuiling' van een tussenwervelschijf. Het wordt ook wel omschreven als HNP (Hernia Nucleus Pulposus). Het binnenste –zachte- materiaal van de tussenwervelschijfis door de hardere buitenrand van de tussenwervelschijf gegaan en drukt in meer of mindere mate tegen een zenuw. Als de druk op de zenuw groot wordt kunnen uitvalsverschijnselen ontstaan: een doof gevoel en krachtverlies.

Hoe herken je een hernia?
- felle pijn/tintelend gevoel in het been
- hoesten, niezen en persen kan de pijn doen toenemen omdat de druk in het wervelkanaal wordt verhoogd
- krachtverlies of doof gevoel in been
- bukken en zitten verergert de pijn,
- lopen en liggen vermindert de pijn

Als deze symptomen samengaan met het kwijtraken van de controle over darm- en blaas, neem dan snel contact op met uw huisarts. Er kan sprake zijn van een grote hernia (Cauda equina syndroom).

Een hernia ontstaat meestal niet vanzelf, het is een geleidelijk proces. De tussenwervelschijf breekt niet zomaar door. Er is in dat geval sprake van een soort materiaalmoeheid. Door langdurige eenzijdige belasting gaat het weefsel stuk. Als er bijvoorbeeld een blokkade in het bekken zit, staan de onderste rugwervels onder voortdurende enkelzijdige rotatiestress. Of iemand heeft zwaar werk waarbij constant getild of gebukt wordt of waarbij men langdurig zit. Hierdoor kan er beschadiging optreden in de tussenwervelschijven. Vergelijk het door breken van een lepel; in één keer lukt dat niet, maar als je vaker op en neer buigt, breekt hij uiteindelijk.



De chiropractor en ischias/hernia
De chiropractor is opgeleid om de oorzaak van een beenklacht te herkennen. Mocht de oorzaak heel ergens anders liggen (bloedvaten of iets dergelijks) dan wordt de patiënt doorverwezen. Bij ischias/ hernia kan de chiropractor wel verder helpen. Het is duidelijk dat de behandeling van ischias en hernia sterk zal verschillen. Bij hernia is er immers sprake van weefselschade. Sommige hernia’s kunnen zonder operatie herstellen, al kan dit enkele maanden duren. Vaak kan de chiropractor helpen het herstelproces te versnellen.
De chiropractor kent verschillende technieken voor de behandeling van een hernia of bij ischias. Het doel is de ruimte voor de zenuw en de beweeglijkheid van het gebied te vergroten om zo de irritatie op de zenuw te verminderen. Dit kan onder andere met bepaalde rek- of tractietechnieken, manipulatietechnieken en technieken gericht op het verminderen van spierspanning. De behandeling zelf is meestal niet pijnlijk en wordt aangepast aan uw mogelijkheden.

Tips om tussenwervelschijven gezond te houden:
- Slaap!! ‘s nachts herstellen de tussenwervelschijven
- Beweeg!! Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven weer voldoende vloeistof opnemen (tussenwervelschijven zijn een soort sponsjes; bij langdurig zitten/inactiviteit vermindert het vocht in de schijven)

Bron: NCA Chiropractisch 2017

shutterstock_138328649.jpg

De chiropractor en ischias/hernia
De chiropractor is opgeleid om de oorzaak van een beenklacht te herkennen. Mocht de oorzaak heel ergens anders liggen (bloedvaten of iets dergelijks) dan wordt de patiënt doorverwezen. Bij ischias/ hernia kan de chiropractor wel verder helpen. Het is duidelijk dat de behandeling van ischias en hernia sterk zal verschillen. Bij hernia is er immers sprake van weefselschade. Sommige hernia’s kunnen zonder operatie herstellen, al kan dit enkele maanden duren. Vaak kan de chiropractor helpen het herstelproces te versnellen.
De chiropractor kent verschillende technieken voor de behandeling van een hernia of bij ischias. Het doel is de ruimte voor de zenuw en de beweeglijkheid van het gebied te vergroten om zo de irritatie op de zenuw te verminderen. Dit kan onder andere met bepaalde rek- of tractietechnieken, manipulatietechnieken en technieken gericht op het verminderen van spierspanning. De behandeling zelf is meestal niet pijnlijk en wordt aangepast aan uw mogelijkheden.

Tips om tussenwervelschijven gezond te houden:
- Slaap!! ‘s nachts herstellen de tussenwervelschijven
- Beweeg!! Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven weer voldoende vloeistof opnemen (tussenwervelschijven zijn een soort sponsjes; bij langdurig zitten/inactiviteit vermindert het vocht in de schijven)

Bron: NCA Chiropractisch 2017

Waarom is de sauna zo gezond?

Waarom is de sauna zo gezond? - Stegeman Chiropractie Den Haag Scheveningen

Naast dat je in de sauna even helemaal tot rust komt, zijn er nog meer redenen om vaker naar een wellness te gaan. Het is namelijk hartstikke gezond. Dit zijn de gezondheidsvoordelen op een rij:

Het verhoogt je weerstand. De sauna is niet alleen ontspannen, maar ook hard werken voor je lichaam. Je lichaamstemperatuur wordt door de warmte hoger, waardoor je kunstmatig koorts hebt. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken. Doordat je gaat zweten, verlaten de afvalstoffen van binnenuit het lichaam. Na de sauna is het belangrijk om het lichaam goed af te koelen, zodat de doorbloeding weer wordt geactiveerd.

Je kunt vrijer ademen. Veel mensen hebben in de herfst moeite met ademen. Een bezoek aan de sauna zorgt ervoor dat slijmvliezen tot wel zeven keer zo sterk worden doorbloed als normaal. Hierdoor wordt de ingeademde warme saunalucht zodanig afgekoeld dat ze te verdragen is voordat ze uiteindelijk in de longen terechtkomt. De oververhitte ademhalingsspieren ontspannen hierdoor en zullen de luchtpijpvertakkingen verwijden, zodat je merkt dat je vrijer kunt uitademen. Frequent saunagebruik zal geleidelijk de klachten verminderen.

Het maakt je ‘slimmer’. De sauna zorgt ervoor dat naast de ‘gelukstofjes’ adrenaline en noradrenaline ook acetylcholine vrijkomt. Deze neurotransmitter verbetert de informatiestroom tussen de afzonderlijke zenuwcellen in uw hersenen. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller.

Het maakt gelukkiger. Recent onderzoek heeft aangetoond dat warmte genezend werkt tegen depressiviteit. Als je regelmatig in een sauna bent, voel je je waarschijnlijk minder vaak depressief.

Het is goed voor de doorbloeding. Door de warmte in de sauna, wordt de doorbloeding gestimuleerd.

Het helpt afvalstoffen afdrijven. Zweten zorgt ervoor dat afvalstoffen afgedreven worden. Daarom is het verstandig om tussen de saunagangen weinig te drinken, anders worden die afvalstoffen als het ware ‘verdund’ en scheid je er juist minder uit.

Het helpt tegen stress. Je hoofd even helemaal leeg maken, dat kan in de sauna. Door de warmte ontspannen je spieren, je bent even niet bereikbaar en je kunt de stilte opzoeken. Zoals ze in Finland zeggen: “Stap in de sauna en sluit de deuren naar de wereld.”

Bron: Gezondnu.nl, 2016

Een te zware rugzak!

Voor scoliosepatiënten en ook voor niet scoliosepatiënten is het dragen van een rugzak beter dan welke andere vorm van tassen. Maar een rugzak kan ook te zwaar zijn. De meeste leerlingen in het voortgezet onderwijs, vooral de brugklassers, sjouwen een te zware schooltas mee. Het gemiddelde gewicht van de schooltassen is zeven kilo. Dat is gemiddeld 14% van het lichaamsgewicht. De meeste leerlingen vinden dit te zwaar.Een te zware rugzak die ook nog eens verkeerd gebruikt wordt kan zorgen voor rugproblemen. Wat kunnen school, ouders en leerlingen doen om dat te voorkomen?