Ischias versus hernia

De klachten van ischias en hernia lijken erg op elkaar. In beide gevallen is er sprake van lage rugpijn met uitstraling naar het been. Als we  een kijkje gaan nemen in het lichaam zelf, dan blijkt dat er verschillende structuren zijn aangedaan en de klachten eigenlijk heel verschillend zijn.

De klachten van ischias en hernia lijken erg op elkaar. In beide gevallen is er sprake van lage rugpijn met uitstraling naar het been. Als we  een kijkje gaan nemen in het lichaam zelf, dan blijkt dat er verschillende structuren zijn aangedaan en de klachten eigenlijk heel verschillend zijn.

Ischias
Ischias is een uitstralende zenuwpijn in bil of been. Het is slechts een verzamelnaam (geen diagnose). Het zegt alleen iets over wat er wordt gevoeld: pijn uitstralend vanuit de lage rug via de bilstreek tot in de achterkant van het been, soms helemaal tot in de voet. De pijn bij ischias volgt het verloop van de grote beenzenuw, de nervus ischiadicus. Deze begint in het ruggenmerg en loopt langs de bil en de achterkant van het been naar de voet. Als er ergens in deze baan druk of irritatie op de zenuw komt te staan heeft dat uitstralende pijn naar het been tot gevolg. De naam Ischias zegt echter niets over de oorzaak. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor ischias:
- hernia
- gewrichten in de onderrug
- zenuw ontsteking
- bekkenscheefstand
- spieren
- artrose

Hernia
Een hernia is een 'uitpuiling' van een tussenwervelschijf. Het wordt ook wel omschreven als HNP (Hernia Nucleus Pulposus). Het binnenste –zachte- materiaal van de tussenwervelschijfis door de hardere buitenrand van de tussenwervelschijf gegaan en drukt in meer of mindere mate tegen een zenuw. Als de druk op de zenuw groot wordt kunnen uitvalsverschijnselen ontstaan: een doof gevoel en krachtverlies.

Hoe herken je een hernia?
- felle pijn/tintelend gevoel in het been
- hoesten, niezen en persen kan de pijn doen toenemen omdat de druk in het wervelkanaal wordt verhoogd
- krachtverlies of doof gevoel in been
- bukken en zitten verergert de pijn,
- lopen en liggen vermindert de pijn

Als deze symptomen samengaan met het kwijtraken van de controle over darm- en blaas, neem dan snel contact op met uw huisarts. Er kan sprake zijn van een grote hernia (Cauda equina syndroom).

Een hernia ontstaat meestal niet vanzelf, het is een geleidelijk proces. De tussenwervelschijf breekt niet zomaar door. Er is in dat geval sprake van een soort materiaalmoeheid. Door langdurige eenzijdige belasting gaat het weefsel stuk. Als er bijvoorbeeld een blokkade in het bekken zit, staan de onderste rugwervels onder voortdurende enkelzijdige rotatiestress. Of iemand heeft zwaar werk waarbij constant getild of gebukt wordt of waarbij men langdurig zit. Hierdoor kan er beschadiging optreden in de tussenwervelschijven. Vergelijk het door breken van een lepel; in één keer lukt dat niet, maar als je vaker op en neer buigt, breekt hij uiteindelijk.



De chiropractor en ischias/hernia
De chiropractor is opgeleid om de oorzaak van een beenklacht te herkennen. Mocht de oorzaak heel ergens anders liggen (bloedvaten of iets dergelijks) dan wordt de patiënt doorverwezen. Bij ischias/ hernia kan de chiropractor wel verder helpen. Het is duidelijk dat de behandeling van ischias en hernia sterk zal verschillen. Bij hernia is er immers sprake van weefselschade. Sommige hernia’s kunnen zonder operatie herstellen, al kan dit enkele maanden duren. Vaak kan de chiropractor helpen het herstelproces te versnellen.
De chiropractor kent verschillende technieken voor de behandeling van een hernia of bij ischias. Het doel is de ruimte voor de zenuw en de beweeglijkheid van het gebied te vergroten om zo de irritatie op de zenuw te verminderen. Dit kan onder andere met bepaalde rek- of tractietechnieken, manipulatietechnieken en technieken gericht op het verminderen van spierspanning. De behandeling zelf is meestal niet pijnlijk en wordt aangepast aan uw mogelijkheden.

Tips om tussenwervelschijven gezond te houden:
- Slaap!! ‘s nachts herstellen de tussenwervelschijven
- Beweeg!! Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven weer voldoende vloeistof opnemen (tussenwervelschijven zijn een soort sponsjes; bij langdurig zitten/inactiviteit vermindert het vocht in de schijven)

Bron: NCA Chiropractisch 2017

shutterstock_138328649.jpg

De chiropractor en ischias/hernia
De chiropractor is opgeleid om de oorzaak van een beenklacht te herkennen. Mocht de oorzaak heel ergens anders liggen (bloedvaten of iets dergelijks) dan wordt de patiënt doorverwezen. Bij ischias/ hernia kan de chiropractor wel verder helpen. Het is duidelijk dat de behandeling van ischias en hernia sterk zal verschillen. Bij hernia is er immers sprake van weefselschade. Sommige hernia’s kunnen zonder operatie herstellen, al kan dit enkele maanden duren. Vaak kan de chiropractor helpen het herstelproces te versnellen.
De chiropractor kent verschillende technieken voor de behandeling van een hernia of bij ischias. Het doel is de ruimte voor de zenuw en de beweeglijkheid van het gebied te vergroten om zo de irritatie op de zenuw te verminderen. Dit kan onder andere met bepaalde rek- of tractietechnieken, manipulatietechnieken en technieken gericht op het verminderen van spierspanning. De behandeling zelf is meestal niet pijnlijk en wordt aangepast aan uw mogelijkheden.

Tips om tussenwervelschijven gezond te houden:
- Slaap!! ‘s nachts herstellen de tussenwervelschijven
- Beweeg!! Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven weer voldoende vloeistof opnemen (tussenwervelschijven zijn een soort sponsjes; bij langdurig zitten/inactiviteit vermindert het vocht in de schijven)

Bron: NCA Chiropractisch 2017

Waarom is de sauna zo gezond?

Waarom is de sauna zo gezond? - Stegeman Chiropractie Den Haag Scheveningen

Naast dat je in de sauna even helemaal tot rust komt, zijn er nog meer redenen om vaker naar een wellness te gaan. Het is namelijk hartstikke gezond. Dit zijn de gezondheidsvoordelen op een rij:

Het verhoogt je weerstand. De sauna is niet alleen ontspannen, maar ook hard werken voor je lichaam. Je lichaamstemperatuur wordt door de warmte hoger, waardoor je kunstmatig koorts hebt. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken. Doordat je gaat zweten, verlaten de afvalstoffen van binnenuit het lichaam. Na de sauna is het belangrijk om het lichaam goed af te koelen, zodat de doorbloeding weer wordt geactiveerd.

Je kunt vrijer ademen. Veel mensen hebben in de herfst moeite met ademen. Een bezoek aan de sauna zorgt ervoor dat slijmvliezen tot wel zeven keer zo sterk worden doorbloed als normaal. Hierdoor wordt de ingeademde warme saunalucht zodanig afgekoeld dat ze te verdragen is voordat ze uiteindelijk in de longen terechtkomt. De oververhitte ademhalingsspieren ontspannen hierdoor en zullen de luchtpijpvertakkingen verwijden, zodat je merkt dat je vrijer kunt uitademen. Frequent saunagebruik zal geleidelijk de klachten verminderen.

Het maakt je ‘slimmer’. De sauna zorgt ervoor dat naast de ‘gelukstofjes’ adrenaline en noradrenaline ook acetylcholine vrijkomt. Deze neurotransmitter verbetert de informatiestroom tussen de afzonderlijke zenuwcellen in uw hersenen. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller.

Het maakt gelukkiger. Recent onderzoek heeft aangetoond dat warmte genezend werkt tegen depressiviteit. Als je regelmatig in een sauna bent, voel je je waarschijnlijk minder vaak depressief.

Het is goed voor de doorbloeding. Door de warmte in de sauna, wordt de doorbloeding gestimuleerd.

Het helpt afvalstoffen afdrijven. Zweten zorgt ervoor dat afvalstoffen afgedreven worden. Daarom is het verstandig om tussen de saunagangen weinig te drinken, anders worden die afvalstoffen als het ware ‘verdund’ en scheid je er juist minder uit.

Het helpt tegen stress. Je hoofd even helemaal leeg maken, dat kan in de sauna. Door de warmte ontspannen je spieren, je bent even niet bereikbaar en je kunt de stilte opzoeken. Zoals ze in Finland zeggen: “Stap in de sauna en sluit de deuren naar de wereld.”

Bron: Gezondnu.nl, 2016

Een te zware rugzak!

Voor scoliosepatiënten en ook voor niet scoliosepatiënten is het dragen van een rugzak beter dan welke andere vorm van tassen. Maar een rugzak kan ook te zwaar zijn. De meeste leerlingen in het voortgezet onderwijs, vooral de brugklassers, sjouwen een te zware schooltas mee. Het gemiddelde gewicht van de schooltassen is zeven kilo. Dat is gemiddeld 14% van het lichaamsgewicht. De meeste leerlingen vinden dit te zwaar.Een te zware rugzak die ook nog eens verkeerd gebruikt wordt kan zorgen voor rugproblemen. Wat kunnen school, ouders en leerlingen doen om dat te voorkomen?