Artrose

Artrose, ook wel slijtage of degeneratie genoemd, heeft te maken met veranderingen in het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof van gewrichten. Als deze veranderingen in de wervelkolom plaatsvinden, praten wij ook over discopathie en osteoartrose.

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal is de oorzaak slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of door bepaald werk kunnen een rol spelen.

Degeneratie is een sluipend proces, dat vaak met startstijfheid, bewegingsbeperkingen en krakende geluiden ("of er zand in het gewricht zit") begint. Gewrichtsontstekingen en pijn beginnen echter pas laat in het onomkeerbare proces van slijtage. Door de functie van de gewrichten te verbeteren en de balans van uw wervelkolom te herstellen kan het proces van degeneratie geremd en pijn verminderd worden. Vandaar dat de chiropractor zal proberen de wervelkolom optimaal te laten bewegen. Dus als u te horen krijgt "u moet met artrose leren leven" of "er is niets meer aan te doen", dan kan de chiropractor u beslist nog helpen met het verlichten van uw symptomen en pijn. Helaas zal de al plaatsgevonden slijtage blijvend zijn. Een bepaalde stijfheid is ook niet altijd te verhelpen. Het lichaam gebruikt deze stijfheid als beschermingsmechanisme om foute bewegingen te voorkomen. Als u zo af en toe pijnlijke stijve gewrichten hebt, kunt u best ter preventie van pijn door artrose uw wervelkolom door een chiropractor laten controleren. Het degeneratieproces kan verminderd worden door de balans van de wervelkolom en het postuur te verbeteren en uw gewrichten en zenuwen een leven lang zo gezond en sterk mogelijk te houden.